VI Misterium Adwentowe / Will Todd: Jazz Mass in Blue
Kościół Arcybiskupiego Wyższego Seminarium Duchownego w Szczecinie
ul. Papieża Pawła VI 2, Szczecin
WSTĘP WOLNY
Wykonawcy:
Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie
Mateusz Lipiński – perkusja
Paweł Rozmarynowski – bas
Tomasz Licak – saksofon
Katarzyna Ganczarska – fortepian
Jola Szczepaniak – wokal
Szymon Wyrzykowski – dyrygent
Opis koncertu:
Sugestia, aby Will Todd napisał oprawę Mszy w stylu jazzowym, wyszła od Davida Temple,
dyrygenta chóru Hertfordshire, który wcześniej zamówił jedno z oratoriów Todda, ale znał jego
działalność jako muzyka jazzowego.
Pomimo niepewności, czy potrafi z powodzeniem łączyć tak różne formy muzyczne, Will Todd
podjął się tego zlecenia i napisał to, co pierwotnie nazywano jego „mszą jazzową”. Pierwsze
wykonanie miało miejsce w Cambridge w 2003 roku (chór Hertfordshire). Sam kompozytor grał na
fortepianie, a jego żona Bethany zaśpiewała wymagającą partię na sopran solo (tu wystąpi Jola
Szczepaniak).
Mass in Blue, jak zaczęto ją nazywać, odniosła natychmiastowy sukces zarówno wśród chórów, jak i
publiczności. Dzieło to ma obecnie ugruntowaną pozycję pośród repertuaru chóralnego.
Tajemnica sukcesu tkwi w wierności dwóm bardzo różnym tradycjom muzycznym: śpiewanej Mszy,
jednej z najstarszych form muzyki europejskiej, której ewolucja rzeczywiście współgra z rozwojem
muzyki klasycznej, jaką znamy, oraz bluesowi, odrębnej formie muzyki afroamerykańskiej, która
zyskała rozgłos w XIX wieku i utorowała drogę jazzowi.
Msza Willa Todda trzyma się tekstu i tradycyjnego podziału na sześć części śpiewanej Mszy
katolickiej. Jego jedyne znaczące odejście ma miejsce na samym końcu, gdzie słowa „Dona nobis
pacem” („Udziel nam pokoju”) zachęcają do cichego zakończenia więcej rezygnacji niż triumfu.
Odchodzi od zwyczaju, wracając do Credo, gdzie słowa potwierdzają wiarę w zmartwychwstanie
umarłych i życie wieczne. Daje to satysfakcjonujące zakończenie, nie powodując, że muzyka jest
sprzeczna ze znaczeniem słów.
W kompozycji Willa Todda obecnych jest zatem wiele cech „bluesowych” „Mszy w kolorze
niebieskim”, takich jak synkopa i wirtuozowskie „improwizacyjne” śpiewy sopranu solo. Mniej
oczywiste jest to, że muzyka bluesowa ma tendencję do używania innej skali niż muzyka klasyczna.
Muzyka klasyczna ma tonację durową i molową, każda z siedmioma nutami, podczas gdy muzyka
„bluesowa” opiera się na prostszej skali pięciotonowej („pentatoniki”). Co ciekawe, ta
pięciodźwiękowa skala występuje również w tradycyjnej muzyce ludowej Wysp Brytyjskich, Ameryki
Północnej i innych krajów.
Sztuka połączenia obu światów, jak się wydaje, udała się autorowi.
Koncert realizowany w przestrzeni kościoła AWSD.
Data, godzina i miejsce koncertu:
Data: 10.12.2022 r., g. 19:30
Kościół Arcybiskupiego Wyższego Seminarium Duchownego w Szczecinie
ul. Papieża Pawła VI 2, Szczecin
WSTĘP WOLNY
Organizator:
Chór Akademicki im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie
Partnerzy:
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Miasto Szczecin
Współpraca:
Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne – Szczecin
Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I st. im. prof. Marka Jasińskiego w Szczecinie
Elwira Lipko Design
Komentowanie zablokowano